Téma, které se týká především motorek, které jezdí v teplejší části roku, a teď v zimě spí v garážích...
Každý z nás, kdo jezdí na motorce, tak má občas chuť si nastartovat v zimě svojí motorku a zažít ten zvuk a nadýchat se toho božského spáleného benzínu. Jestli ale chceš, aby tvoje baterie byla na jaře ve 100% stavu, je potřeba dodržet pár základních věcí.
Když budeš startovat v mínusových teplotách, tak baterie dostává pěkně zabrat. Navíc u starších motorek, kde se používá ke startu sytič a nechytne potvora na poprvé, tak tímto startem odebereš baterii hodně šťávy. Počítej s tím, že se baterie při cca 2minutách běžení motoru spíš vybíjí, alternátor nemá šanci baterii za tak krátkou dobu dobít na hodnotu baterie před startem. Aby se správně dobila, je potřeba s motorkou jet minimálně 30km.
Další problém je, že motorka se ohřeje a poté rychle zchladí a při mrazivém počasí se sráží voda, která způsobuje korozi především ve spojích u šroubů, ale hlavně zevnitř výfuku. To se týká především studených garáží, stodol a podobných míst, kde není teplo.
Motorka ve studené garáži
Ve studené garáži nikdy nezapomeň vyndat baterii, kterou je dobré uložit do temné místnosti s teplotou cca 10°C (nejlepší je špajz). Baterii každý měsíc je potřeba minimálně jednou nabít. My používáme udržovací zdroj a zároveň nabíječku FULBAT, která baterku udržuje a v případě nutnosti sama dobije.
Baterii z motorky v teplé garáži nemusíš vyndavat
Jestli máš teplou garáž jako my, kde je v zimě minimálně +10°C, nemusíš baterii vyndavat z motorky nebo skútra. U nabíječky v balení najdeš prodlužovací mezikus, který jednoduše přiděláš na póly baterky. Pohodlné je to v tom, že nemusíš během sezony při dobíjení baterku vyndavat, ale jednoduše vytáhneš tento kabel spod sedla a připojíš na nabíječku. Můžeš ji tam nechat klidně celou zimu, protože tato nabíječka má funkci udržovacího zdroje, která ti hlídá napětí v baterii, a když klesne pod určitou mez, tak se sama zapne a při dobití zase vypne. Odběr el.proudu je minimální a navíc má nabíječka pojistku proti velkému přepětí.
Propojení nabíječky na baterii v motorce
Stačí mi jedna nabíječka pro všechny typy baterií?
Typy nabíječek se liší, jiná je na olověné nalévací baterie a u bezúdržbových tzv. gelových a lithiových baterií je potřeba mít impulsní nabíječku.
Musím se starat o bezúdržbovou baterii?
Hodně lidí si myslí, že když si koupí bezúdržbovou baterii, tak se o ni nemusí starat, tak to je přátelé pěkná blbost. Vždycky a za všech podmínek ji musíš minimálně jednou za měsíc zkontrolovat a nabít ! Proč? Protože když klesne startovací proud pod určitou mez, tak se s ní můžeš dát tak akorát vyfotit a můžeš kupovat novou :(
Konvenční olověné baterie, které se především používají u starších motorek, se dají částečně oživit, ale nikdy už nedosáhnou plné kapacity.
Konvenční olověná baterie, bezúdržbová baterie a lithiová baterie
Jezdíme na motorkách už skoro 40 let a veškeré rady, které v blogu píšeme, jsou hlavně naše zkušenosti a doporučení :)
Fajn den přejí JOMAXÁCI
V případě jakýchkoliv dotazů piš info@motojomax.cz nebo volej Marťase 606 610 227
Sleduj nás taky na facebooku nebo na instáči s hashtagem #motojomaxcz.