Přehled nejlepších skútrů
Vánoce, Vánoce přicházejí… Nebojte nezbláznil jsem se, i když při pracovním a předvánočním shonu od toho občas nejsem daleko… Co mě zarazilo a vlastně inspirovalo i k tomuto článku, bylo několik otužilců, někdo by řekl bláznů, někdo s obdivným tleskáním borců, a já říkám „chudáků“ na skútrech, kterým v tomto nečase díky svojí práci nezbývá nic jiného, než vyrazit počasí ne-počasí pro svého zaměstnavatele s jídlem, zásilkou nebo bůhví s čím ještě do provozu, kde auta normálně nedávají přednost a teď, když jich půlka přes okna ani nevidí, je to ještě horší….
Ano, dnešní článek se bude věnovat skútrům v několika úrovních.. v minulých blogových článcích jsem se věnoval jednotlivým fabrikám (Yamaha, KTM, BMW a Kawasaki..), dnes tento koncept trošku opustím a popíšu za mě pár nejlepších nebo nejprodávanějších skútrů napříč nabídkami.
Začnu tím, že si rozdělím jednotlivé kategorie, jak jsou na trhu zastoupené. Občas je sice problém tyto kategorie dodržovat nebo na ně navléci jednotlivé stroje, ale kategorie skútrů je tak široká, že pokud chce kdokoliv na něm jezdit, ve výsledku mu nic nebrání.
- Malé elektrické skútry bez nutnosti držení řidičského oprávnění
- Skútry do 50 ccm s řidičským oprávněním skupiny B
- Skútry do 125 ccm s řidičským oprávněním skupiny A2
- Skútry nad 200 ccm s řidičským oprávněním skupiny A1
- Skútry nad 500 ccm s řidičským oprávněním skupiny A
- Specifická provedení - tříkolové skútry
Malé elektrické skútry bez nutnosti držení řidičského oprávnění
V poslední době se poměrně roztrhnul pytel s těmito vozítky, které vídám stále častěji na českých silnicích v různých kreacích s občas naprosto nečekanými řidiči na palubě. Jedná se o malé, pomalé skútry s elektropohonem, nadneseně takový moderní pokračovatelé Babety v elektro provedení, které mají motorizovat vesnice a méně pohyblivé spoluobčany.
E-skútr Hecht Betis Red
Skútry do 50 ccm s řidičským oprávněním skupiny B
Další velmi obsáhlá skupina skútrů jsou tzv. padesátky, kategorie, kterou může sedlat každý z nás, kdo má řidičský průkaz skupiny B. Jedná se o malé, sekačkovité stroje s variátorem, které je uživatel schopný rozohnit až někam k hranici 100km/h při dostatečně prudkém klesání a silném větru v zádech. Samozřejmě si z toho dělám srandu a je plno uživatelů, kterým právě tato motorizace dává největší smysl s ohledem na provozní náklady a kompaktní provedení.
- Peugeot Kissbee
- Kymco Agility 50
- APRILIA SR 50 R
- VESPA Primavera 50
Skútr Kymco Agility 50
Skútry do 125 ccm s řidičským oprávněním skupiny A2
Zde se dostáváme ke kategorii vyšších z nižších strojů s objemem převážně do 125ccm. Jedná se o stroje, které už dokážou na semaforu při rázném otočení plynovou rukojetí vystřelit velice slušně a jsou v městském provozu dost často nechytatelné střely. Troufnu si říct, že toto je nejrozšířenější kategorie mezi kurýry a různými dopravci ve větších městech.
- PIaggio Liberty 125
- PIaggio MEdley 125
- Honda PCX 125
- Honda Forza 125
- Maxon Matador 125
- VESPA 125
- Yamaha X-max 125
- VESPA GTS 125
Skútr Honda PCX 125
Skútry nad 200 ccm s řidičským oprávněním skupiny A1
Tak tady už se začíná přiostřovat ve výbavě a hlavně motorovém výkonu. Skútry této kategorie tedy běžně 250, 300 nebo více ccm už začínají být pohodlnými společníky i pro nikam nespěchající dobrodruhy nebo páry, kteří rádi pohodlně, tak nějak po skútrovsku, cestují a zásadně se jim nechce řadit 😊 Tato kategorie v sobě schovává menší sportovně laděné skútry a zároveň již středně velké mašiny určené pro dva cestovatele s dostatečným pohodlím.
- APRILIA SR GT 200
- PIAGGIO Beverly 300
- Peugeot XP 400
- KYMCO XCITING S 400i ABS
- Yamaha X-MAX 300
- Honda Forza 350
- VESPA GTS 300
Skútr Piaggio Beverly 300 S Nero Tempesta
Skútry nad 500 ccm s řidičským oprávněním skupiny A
No a ve výsledku jsem v kategorii, kde se neztratíš ani ve skupině klasických motorek, a když zvolíš správně padnoucí skútr, tak si umím představit, že proženeš v případě potřeby nejednu mašinu klasického ražení. Jsou to stroje s objemem motoru určitě nad 500ccm, variátorem jako předchozí kategorie, ale výkonem, který už tě v případě potřeby slušně podrží. Zároveň, když se na tyto stroje podíváš, zjistíš, že nejsou vůbec malé a při vhodném doplnění zadním centrálním kufrem se s nimi nemusíš bát na delší výlet se svojí drahou polovičkou.
- Honda X-ADV
- HONDA Forza 750
- Yamaha T-MAX
- MAXSYM TL 508 TCS
- Nebo starší SUZUKI BURGMAN 650 apod.
Sportovní skútr Yamaha TMAX
Specifická konstrukce - tříkolové skútry
Co tím myslím, no je to jednoduché, klasická koncepce jednostopého vozidla byla posunuta dál a při vývoji před několika lety bylo přidáno jedno kolo na přední osu a vznikl tím takzvaný three-wheeler. Toto řešení se poměrně velmi dobře ujalo a postupně ho zařadily do výrobního program snad všechny větší a významnější značky vyrábějící skútry. Výhodou tohoto řešení je větší stabilita v zatáčkách a s tím i spojená větší jistota a bezpečnost při jízdě. A díky rozkročené geometrii je zde možné pří delším stání zafixovat pákou nebo jiným přípravkem vzpřímenou pozici stroje, tzn. nikdy se nestane, že bys s ním ty nebo on sám někde upadl. Typicky, přijedeš na semafor, tak si zafixuješ polohu a nemusíš vůbec vystrkovat nohu na podržení proti pádu. Jen je důležité, následně při rozjezdu opět odfixovat, abys mohl zatáčet. Ty nejdražší stroje to mají díky elektronicky řízenému podvozku již integrováno ve výbavě a starají se o zajištění sami.
- Piaggio MP3 300 Sport
- Yamaha Tricity 300
- Peugeot Metropolis 300
- Kymco CV3 550i
Skútr Yamaha Tricity 300
Co nesmí chybět ke skútru?
Skútr je do určité míry životní styl, někdy i módní doplněk, ke kterému musí být stylové oblečení, helma v barvě od stejné firmy jako mám skútr nebo minimálně velmi osobitá tak, aby seděla do celkového konceptu a vizáže. No a jestli jsi zapálený do některé z těchto kategorií, určitě ti stejně jako nám v garáži nebo výbavě nechybí plachta, která tvůj stroj spolehlivě ochrání i při stání na chodníku ve městě. Další skvělou součástí výbavy, bez které se skútrista za mě neobejde, jsou návleky na ruce, pláštěnka a nepromok. Osobně odzkoušeno na několika skútrech v rodině a blízkém okolí a nezbývá než doporučit.
Těžko říct, jak to máte vy, ale já osobně zdravím všechny účastníky provozu v jedné - v případě „tříkolky“ dvou stopách. Přeci jen jsme všichni motorkáři, tak proč si vzájemně neprokázat trošku respektu 😊
Vláďa
V případě jakýchkoliv dotazů piš info@motojomax.cz
Sleduj nás taky na facebooku nebo na instáči s hashtagem #motojomaxcz.
zdroj obrázků: hecht.cz, google.com