Doručení do Vánoc - objednávky do pátku 20.12. do 10,00 hod a pouze zboží, které je označeno "skladem ihned"

Jomaxácké motovýlety XII. Žatec

Na tento víkend jsme přichystali zajímavou trasu po hranicích středočeského kraje, ale zajedeme i kousek do kraje Ústeckého. Pojedeme většinou mimo hlavní tahy tak, abychom si jízdu pořádně užili. Motovýlet jsme rozdělili do dvou dnů s přespáním v historickém městě Žatci.

Takže zabalený jsme coby dup - beru si nepromok, jedny pantofle, tričko, boxerky, kraťasy, nějaký toaletní potřeby a doklady. Hážu to do vaku a síťkou přidělávám na sedlo spolujezce. Můžeme vyrazit, sraz je na Benzu v 8hodin, dolaďujeme trasu, doplňujeme benzín až po víčko a mažeme na Kolín, Poděbrady a Nymburk, kde to stáčíme doleva na Lysou nad Labem a pak nahoru na Benátky nad Jizerou. Dále pokračujeme na Chotětov, Byšici a Mělník, kde se jedeme podívat na soutok Labe a Vltavy, ale hlavně nás zajímá

Zdymadlo Hořín na Vltavě – kanál Mělník

V souvislosti s regulačními pracemi na Labi na konci 19. století a otevřením Mělnického lodního překladistě v roce 1897 byl vybudován laterálni kanál Mělník – Vraňany, který zkrátil lodní cestu po Vltavě. Součástí tohoto kanálu je technická památka zdymadlo Hořín, které projektoval František Sander. Zdymadlo překonává výšku vzdutí Vraňanského jezu. Překonávaný spád je 8,5m, zdymadlo je tak nejvyšší plavební stupeň v úseku Praha - Mělník. Zdymadlo bylo uvedeno do provozu v roce 1905 (budované v letech 1902-1905). Sestává ze dvou plavebních komor umístěných vedle sebe. Část původního technického vybavení zdymadla je vystavena vedle plavebních komor. V současnosti jsou ovládací mechanismy hydraulické a počítačově řízené.

Zdymadlo Hořín na VltavěZdymadlo Hořín na Vltavě – kanál Mělník

Šikovní byli naši předci, nasedáme a pokračujeme na Roudnici nad Labem, kde se zastavujeme na místním letišti a poté na benzince dáváme kafčo a párek v rohlíku, nechceme se moc nacpat k obědu, protože nás večer čeká Steak Gril proložený několika Žateckými pivky.

Jinak u Roudnice nad Labem se také nachází památná hora Říp vysoká 456 m n.m. s Románskou rotundou na vrcholu. Právě zde se měli usadit první Slované vedeni praotcem Čechem. Na výšlap ale dneska nejsme nastavený a ani vybavený, takže po krátkém odpočinku..

Letiště_Roudnice,_Žižkova_3389,_Roudnice_nad_Labem,_okr._Litoměřice,_Ústecký_kraj_01

Letiště v Roudnici nad Labem

hora-rip_1

Památná hora Říp

.. jedeme přes Roudnici zadem na Litoměřice a zastavujeme v Terezíně na parkovišti u Památníku u Malé Pevnosti, je to sice smutné místo našich dějin, ale tam si vždycky uvědomím, v jaké vlastně žijeme skvělé době, když můžu jet kam chci a kdy chci, nikdo mě nic nezakazuje a můžu veřejně napsat či říct svůj názor. Važme si přátelé, kde žijeme a užívejme si té křehké svobody:)

Hned na druhé straně parkoviště je Muzeum, kde najdeš auta, která brázdila naše silnice v éře socialismu, mají tam padesát takových exponátů z doby od 50. do konce 80 let 20. století. Většina exponátů muzea pochází z automobilek zemí bývalého východního bloku, najdeš tu však i pár zajímavých kousků ze Západu, kterými jezdili tehdejší prominenti. Nechybí ani kompletní řada škodovek od prvních Felicií přes embéčka, erko až po stopětky a stodvacítky. Jsou mezi nimi i raritní exponáty, například dvoudveřová Škoda 1000 MBX nebo Škoda Rapid Cabrio, která se vyráběla pouze v Anglii. Pokochat pohledem se můžeš na legendární Tatry 603 a 613, které si mohly soukromé osoby kupovat až v sedmdesátých letech, do té doby sloužily tyto automobily jako vládní vozidla. Příznivci zahraničních značek však v muzeu nebudou zklamaní – najdeš tu modely Wartburku, Trabantu, Dacie, Lady či Moskviče přezdívaného Leninovy sáně. Auta, kterými se vozili prominenti nebo lidé, kteří si mohli koupit zahraniční vůz za bony, zastupují například modely značek Mercedes, Jaguár či Fiat.

Malá pevnost Terezín

Památník v Terezíně

Muzeu Terezín

Muzeum v Terezíně

Po prohlídce nasedáme a pokračujeme dále okolo Lovosic, kde podjíždíme dálnici a jedeme směrem na Libochovice, Peruc, Louny a jsme v cíli cesty Žatci. Na náměstí Prokopa Velkého 1951 se nachází Chmelový maják v nadmořské výšce 247 m n.m. Tento maják je zároveň rozhlednou a můžeš vystoupat výtahem nebo po svých. Po obvodovém schodišti se dostaneš až do vrcholku věže, odkud je vynikající výhled na centrum města a celý žatecký kraj. Při dobré dohlednosti můžeš vidět hrad Hazburg na severovýchodě či Krušné Hory na západě. Při výstupu na maják můžeš využít dalekohledů, které jsou zaměřeny na zajímavá místa v Žatci.


Chmelový maják
město Žatec a rozhledna Chmelovský maják

Po prohlídce se jdeme ubytovat a připravit na večerní návštěvu restaurace EL TORO Steak House (večerní rezervace je nutná, jinak utřete akorát nudli). Restaurace je zaměřená na steaková masa US Beef, která připravují na přírodním grilu. Důraz kladou především na čerstvost, a proto používají pouze chlazené maso, ne mražené. US Beef hovězí maso je právem považováno za nejkvalitnější na světě. Pochází pouze z masných plemen a k jeho kvalitě přispívá mnoho faktorů. Mezi nejdůležitější patří rasa hovězího dobytka, způsob chovu, porážka a následné zpracování. Tento čistě přírodní způsob chovu dobytka bez umělého dokrmování udržuje vysokou kvalitu masa. Steakové maso zraje minimálně 3 týdny, proto je tak křehké, šťavnaté a ideální pro využití v gastronomii. Můžeš se těšit na steaky: Rib eye, Striploin, Svíčkovou, Flank steak a Rump steak a k tomu místní žateckou 11 a jsi v nebi. Jo, abych nezapomněl, ke každému steaku dávají malou červenou papričku, tak bacha vážení, je sice malá, ale má pořádný grády, byli jsme spocený nejen na prdeli, ale potili se nám i palce na nohou. Za nás 5 hvězd.

EL TORO Žatecskvělá restaurace v Žatci Steak House

Je neděle ráno a moc se nám z postele teda nechce po včerejší večerní jízdě :) No nakonec se ale donutíme jít na snídani, dáme velký kafe a balíme. Čeká nás totiž parádní cesta domů. Vyrážíme na Rakovník a dolů na Roztoky, kde odbočujeme do Křivoklátu. Tady najdeš Hrad Křivoklát, který patří k nejvýznamnějším a nejstarším královským hradům v České republice.

Hrad Křivoklát

hrad Křivoklát

Nás ale více zajímá Muzeum Křivoklátnachází se přímo v Křivoklátském podhradí. Toto motocyklové muzeum bylo otevřené v roce 2008. Jedná se o novostavbu, která byla pro účel motocyklového muzea zřízená. Je zde vystavena prakticky celá řada sériově vyráběných cestovních motocyklů Jawa, ČZ a automobilů Jawa, vyráběných od zahájení výroby do roku 1959, u automobilů Jawa do konce jejich výroby v roce 1946.

Pan František Janeček, zakladatel JAWY by měl radost, kdyby to viděl :)

Muzeum JAWA Křivoklát

Detail motocyklu Jawa

Pokračujeme krásnou přírodou až do Zdic, kde podjedeme dálnici a pokračujeme přes Hostomice a Dobříš. V Dobříši mají moc pěkný zámek se zahradami, my ale frčíme dál na Nový Knín, Chotilsko a blížíme se ke Slapské přehradě, kde zastavujeme na jídlo v hospůdce před mostem. Probíráme zážitky a po dobrém jídle frčíme domů na Neveklov, Benešov, Sázava, Uhl. Janovice a Malešov. Jsme docela utahaný, ale s rohlíkem na ústech, protože to byl parádní motovýlet se vším, co k němu patří a vyšlo i parádní počasí.

Slapská přehradaSlapská přehrada

Tak užívejte zbytek léta, už se nám to pomalu krátí.

JOMAXÁCI 

 

Celá trasa:

Motovýlet do Žatce

Mapa motovýletu