Jak správně uskladnit a zabezpečit motorku?
Jak zabezpečit motorku v garáži? Jaký vybrat zámek? Jak uskladnit motorku? Mám baterii přes zimu dobíjet? .. tak tyhlety otázky si pokládál někdy určitě každej, kdo má rád svýho miláčka a chce ho najít po zimě v pohodě:)
Od minule máme motorku umytou a vysušenou, namazané spoje, ošetřený lak a rám voskem, správně natažený a namazaný řetěz. Koho tahle fáze teprve čeká, tady má návod.
Takže ve studené garáži nikdy nezapomeň vyndat baterii, kterou je dobré uložit do temné místnosti s teplotou cca +10°C (nejlepší je špajz). Baterii je potřeba každý měsíc minimálně jednou nabít. Já používám udržovací zdroj a zároveň nabíječku FULBAT, která baterku udržuje a v případě nutnosti sama dobije. V balení najdeš prodlužovací mezikus, který jednoduše přiděláš na póly baterky. Pohodlné je to v tom, že nemusíš během sezony při dobíjení baterku vyndavat, ale jednoduše vytáhneš tento kabel spod sedla a připojíš na nabíječku. No a jestli máš teplou garáž jako já, kde je v zimě minimálně +10 stupňů, nemusíš baterii vyndávat z motorky a skútra, ale připojíš zmiňovanou nabíječku a můžeš ji tam nechat klidně celou zimu, protože tato nabíječka má funkci, která ti hlídá napětí v baterii, a když klesne pod určitou mez, tak se sama zapne a při dobití zase vypne. Odběr el.proudu je minimální a navíc má nabíječka pojistku proti velkému přepětí.
Propojovací kabel od baterie k nabíječce
Po této přípravě ti můžu doporučit dát pod motorku nebo skútr stylový a funkční koberec, který nepropustí olej ani tekutiny (u starších motorek a skútrů) doporučujeme dát pod motor nádobu na odkapávající olej), poté motorku postav na hlavní stojan. Každá motorka ale hlavní stojan nemá (skútr většinou ano), takže druhá varianta je postranní stojan (tzv. policajt) a taky nezapomeň cca po 14 - 30 dnech (dle váhy motorky) popojet, aby gumy nestály celou zimu na jednom místě (deformace pneu).
Koberce pod motorku v TOP kvalitě
Pak jsou ještě pojízdný stojany , které se dělí na přední a zadní a taky se dělají centrální - především na motocykly chopper a custom, který se dají na střed motorky pod motorem na rám. Stojany jsou navíc super i na běžný servis během sezony. Dělá se i pojízdná podložka pod hlavní stojan a nebo velká pojízdná podložka s brzdou pod celou motorku, kde vyklopíš boční stojánek (policajta) a můžeš pak s motorkou jezdit klidně po celé garáži a lépe s ní manipulovat.
Důležité ale je, aby během zimy pneumatiky nenesly žádnou váhu, u malých a lehčích motorek to není problém, ale u těžších motorek nad 200kg by se mohly po delším stání vytvořit plošky a s těmi se jezdí opravdu blbě.
Motorku nebo skútra máme správně uskladněný a určitě je dobré je také nějak zabezpečit. Na to jsou určené zámky, které si můžeme rozdělit na:
- Zámek kotoučový - malé moto
- Zámek kotoučový - velké moto
- Zámek kotoučový s alarmem
- Zámek visací + řetěz
- Zámek lankový
- Kotvy - do zdi nebo podlahy
- Připomínače zámku
Teď si je trochu popíšeme. Většina motorek a skútrů má přední brzdový kotouč (1 nebo 2) a na ně jsou určené kotoučové zámky malé a větší. Malé jsou určené na malé motocykly a skútry, mají menší čep o průměru 6mm. Naopak ty větší jsou určené na větší skútry a silnější motorky, které mají větší průměr kotoučů a čep 10mm. Mezi opravdu TOP zámky patří BOSS od anglické značky OXFORD, který má dokonce sílu čepu 16mm!
Zámky na kotoučovou brzdu
Podobné zámky se dělají i s alarmem. Mají v sobě otřesové čidlo, takže když ti někdo bude hýbat s motorkou, začne alarm pískat vysokým tónem, který dost tahá za uši, a to se fakt nedá přeslechnout. Pro ty, co hledají finančně dostupnější, můžu doporučit zámek od RMS, který mám sám odzkoušený. Jestli ale hledáš Top zámek s alarmem, tak určitě jukni na dva modely od OXFORDU, jeden má čep 14mm a ten druhý 16mm, k oběma těmto zámkům můžeš dokoupit i řetěz HS-10 MARINE PROOF OXFORD s délkou 2 metry, a máš to v tu chvíli hned na dvojí použití :)
Ke kotoučovému zámku rozhodně doporučuju pořídit tzv. připomínač zámku, který je ve výrazné barvě a dává se na řídítka, abys nezapomněl/a, že máš zamčené přední kolo. Už jsem pár lidí viděl, jak se chtěli rozjet se zamčenou kotoučovou brzdou a to fakt nechceš zažít. Za prvý je to super trapas a za druhý tě to pak bude stát dost peněz :)
Připomínač zámku je fakt skvělá vychytávka :)
Méně nároční uživatelé, kteří chtějí nějaký levnější zámek, si mohou vybrat z řady lanových zámků od značek RMS a OXFORD s fabkovými klíči. Ty jsou více skladné, lehčí, cenově dostupnější, ale mají také nižší bezpečnost.
O něco dražší, za to ale o dost bezpečnější, jsou řetězové zámky. Liší se od lanových nejen cenou, ale hlavně tím, že mají silná tvrzená ocelová oka pokrytá textilií proti oděru. Můžeš je doplnit o kotvy, pomocí kterých je v garáži přiděláš k podlaze nebo ke zdi, a tím ještě zvýšíš zabezpečení svojí motorky, jak píšeme o něco níž.
Řetězový zámek na motorku vybírej podle toho, k čemu ji budeš přivazovat
Jestliže chceš motorku přidělat zámkem třeba ke značce nebo slabšímu zábradlí, tak počítej, že minimální délka zámku by měla být 120cm. Proto si můžeš vybrat řetězový zámky i podle délky, protože každý z nás ji potřebuje přivázat k něčemu jinému.
Poslední věcí na zabezpečení motorky a skútra jsou kotvy. Dají se přidělat do zdi nebo podlahy, některé se zalévají do betonu, když se dělá nová podlaha. Vychytané jsou také kotevní stanice z tvrzené oceli, kde je vložka zámku s eliptickým klíčem a jsou vhodné pro řetězy do šířky až 16mm a mají protiprachový kryt vložky zámku. Počítej s tím, že kvalitní kotva potřebuje i kvalitní řetěz a zámek. Na tom určitě nešetři.
Ukotvení zámku do podlahy
Dobrá rada - když někam vyrazíš a motorku nebo skútra necháš bez dozoru, tak řetězový nebo lanový zámek vždycky protahuj zadním kolem a když máš delší řetěz, tak klidně i zadní kyvkou ! Nikdy nedávej tento zámek na přední kolo ! Povolení matky a vyndání osy předního kola trvá cca minutu. Jednou jsem to viděl na vlastní oči, když se majitel Horneta vrátil z oběda a u značky měl jenom přední kolo a Hornet fuč :( To fakt není dobrej pocit
No a blížíme se k závěru. Svého miláčka máme umytého, ošetřeného, postaveného a zabezpečeného. Aby se na něj ale neprášilo, je dobré ho něčím přikrýt. V teplé garáži můžeš použít třeba i staré prostěradlo, ale za mě je ideální moto plachta, a to prodyšná (určitě nepoužívej igelit). Proč použít prodyšnou plachtu snad nemusím popisovat, to je každýmu přece jasný. Ale řekneme si třeba něco o typech od značky OXFORD, která nabízí plachty na motorky, skútry, ale i ATV (čtyřkolky). Plachty se šijí podle tvaru motorek a skútrů tak, aby je co nejlépe kopírovaly a nikde zbytečně neplandaly. Dělají se v různých velikostech a také bez kufru a s kufrem - podle toho, jestli máš vrchní kufr nebo ne. Jinak každá plachta na skútr a motorku má na přední a zadní spodní části všitou gumu, aby lépe obepínala kola a v prostředku je navíc popruh s posouvací přezkou na stažení. Na plachtách ještě najdeš obšitý otvor červenou látkou, kterou se prostrkává zámek. Plachty můžeš mít v černo stříbrném nebo maskáčovém CAMO provedení.
Motoplachta na motorku s kufrem nebo bez kufru
Tyto moto plachty ochrání motocykl, skútr a čtyřkolku nejen před prachem, ale i deštěm. Jsou určeny pro vnitřní i venkovní použití a jsou vyrobené z pevnějšího materiálu se zdvojenou PU povrchovou úpravou.
Tak to je pro dnešek vše, sladké sny tvému biku přejí Jomaxáci :)