Jak se zbavit strachu na motorce?

Jestli to máš jako já, že motorka se rovná hezké počasí - pohodová atmosféra a uvolnění po práci, pak vítej v počínající depresi, silniční sezóna se nám pomalu blíží ke konci a nebo dost možná již skončila… Teď vyskočili všichni dobrodruzi, motokrosaři a bláto-milovníci, že tomu tak není… Chápu vás, máte pravdu, ale dnes se věnujeme silničním motorkám… 😊 A ano, nesežral jsem ho*no Šalamouna, jen jsem si dal za cíl lehce popsat možnosti, jak s určitým strachem, obavou nebo jen nejistotou bojovat a nenechat podvědomí mi vzít ten úžasný zážitek z jízdy na motorce. 

Je to smutná část roku, kdy jsme naše jednostopé miláčky byli nuceni odstavit do garáží, přístřešků a dalších míst tomu určených. V televizních přenosech nám zbývá pár posledních závodů, které nám ještě připomenou, jaké to je na motorce jezdit a jaký je pohled na svět přes hledí tvojí helmy. Přijde mi, že v posledních měsících na sociálních sítích a všemožných skupinách vidím čím dál více nehod, zpráv o tom, kdo to na motorce nezvládl a kdo měl jaký problém, ale krom pár menších témat a diskuzí neregistruji smysluplné rady, jak tomu čelit, jak se zlepšovat a jak bojovat s nejistotou a případným strachem při jízdě na motorce.

Asi každý z nás si zažil nějakou "krizovku" a nebo nepříjemnou situaci, která nás posunula dále a nebo znejistila. Některé možná od motorek odvedla nebo vzdálila, ale jestli ti v srdci ten plamínek hoří dál, pojď si přečíst pár následujících řádků 😊

Při jízdě na motorce zapomeneš na každodenní starosti a zrelaxuješ tělo i mysl.

Jak čelit strachu na motorce a lze s ním bojovat?

  • V první řadě má být jízda na motorce zábava a relax, není dobré, když na ni sedáš unavený, otrávený nebo ovlivněný nějakou životní situací, potom to celé stojí za… 😊
  • Do určité míry je jízda na motorce potřeba podpořit i jistou dávkou odvahy, ale udělal/a jsi papíry, takže odvahu jistě máš 😊
  • Nejdůležitějším tipem, jak se strachem bojovat, je otřepané, ale pravdivé klišé , „musíš jezdit, jezdit a jezdit..“ najeté kilometry, zkušenosti nabité při provozu ve všech možných i nemožných situacích a podmínkách nás všechny posouvají dále
  • Dělej to, co tě baví, srdcem, pak máš na-půl vyhráno 😊

Trénink dělá mistry

Né nadarmo se říká, těžko na cvičišti, ale lehko na bojišti, existuje mnoho motoškol, které se zabývají zlepšením tvých dovedností a chování v provozu nebo na závodní dráze. Myslím a věřím, že to není jen můj názor, jedná se o nejlépe vynaložené peníze kolem motorek hned po nákupu motorky a platbě za benzin, abys mohl jezdit 😊 Profesionální vedení a přístup většiny předních motoškol si chválí každý, kdo jím prošel, a neznám nikoho, komu by to alespoň trošku zkušeností nedalo a neposunulo ho to dál!

Počet najetých km se počítá

Je možné, že nemáš na to zaplatit si tréninkové jízdy nebo celý kurz, ale ani tak nezoufej, protože máš motorku, která Ti zajišťuje určitý styl volnosti a určitě máš doma něco jako dvě knihy, dvě staré boty nebo cokoli, co můžeš nechat ležet na nejbližší odlehlé ploše a kroužit kolem toho do zblbnutí, jako by to byl tréninkový kužel. Každý metr strávený i bez vedení odborníka Ti přináší jedno, a to zkušenost s ovládáním tvojí motorky a tím i určité procento zlepšení tvých dovedností.

On-line tipy přímo z provozu

Dnešní trend on-line světa a virtualizace také není k zahození a na Youtube existuje hromada inspirativních a poučných on-board videí, kde vidíš i z 360stupňovým pohledem, jak se jezdec na motorce chová a co v které situaci dělá. Neříkám, že Ti to dá víc, než fyzická jízda na moto, to určitě ne, ale může to být návodem, co dělat a co ne.

Zkušenosti z uzavřeného okruhu

Trénink na uzavřených tratích s PITBIKE, jako je PITLAND v Praze je také velmi prospěšný, protože jsi v bezpečné zóně v hadrech a výbavě, u které se nemusíš bát, když s ní spadneš, a zároveň trénuješ chování na motorce a testuješ její limity. Z vlastní zkušenosti vím, že spadnout v 30km/h je také bolestivé, ale na uzavřené trati velmi cenné, protože to je v situaci, kde bezpečně zjistíš, že se ji na běžné silnici chceš vyhnout. A uděláš maximum v provozu pro to, aby ses ji vyhnul nebo lépe zvládnul. A díky těmto nabitým zkušenostem jsi v provozu zase o něco jistější a bezpečnější.

Jízdy se zkušenějším motorkářem

Nechat se vést zkušeným kolegou a odhodit stud, ego a nabubřelost také není špatný tip, protože když se ve svém okolí, na sociálních sítích nebo kdekoliv jinde poptáte, určitě se najde někdo, kdo je vyježděný, není přehnaně sebevědomý a rád Vám své dovednosti a zkušenosti sdílí, ukáže ti stopu a chování v zatáčkách apod.. Opět mluvím z vlastní zkušenosti, kdy jsem se v začátcích nechal vést na některých vyjížďkách zkušenějším motorkářem a následně jsme moji jízdu rozebrali. Uvědomil jsem si pak spoustu chyb, které jsem sám neviděl nebo při jízdě single dělal. Nemusí to být každému pochuti, přijímat kritiku, ale když je konstruktivní – sem s ní 😊 

Jízda se zkušenějším kolegou ti může pomoci odhalit chyby, které sám při jízdě nevidíš.

Pravděpodobně jsem neobsáhl všechny možnosti a nebo neoslovil tebe nebo tebe a i tebe, ale jsem rád, že jsi to dočetl až sem a spolu se mnou se možná zamyslel nebo ještě lépe inspiroval k tomu, jak se zdokonalovat. Mrkni taky na naše motorkářské desatero, které jsme sepsali v minulosti, ovšem stále platí 😊 Jestli máš nějakou osvědčenou radu, poděl se s námi třeba na Facebooku nebo Instagramu.

Díky za podporu a teď už pojď fandit na poslední závody sezóny silničních motorek..

 

Kolama dolů!

Vláďa

V případě jakýchkoliv dotazů piš info@motojomax.cz

Sleduj nás taky na facebooku nebo na instáči s hashtagem #motojomaxcz. 

 facebook_motojomax  logo_instagram_male   linkedin_motojomax        youtube-1837872_640

zdroj obrázků: google.com