Jaro pomalu klepe na vrata garáže, takže je nejvyšší čas zjistit, v jakým stavu je tvůj stroj a vůbec celá tvoje moto výbava. V tomto článku najdeš kompletní návod, jak připravit (nejen) motorku na sezónu.
Jak připravit motorku na sezonu?
Kontrola motorky nebo skútru
- stav baterie - než budeš startovat, tak změř a případně dobij baterii. K dobití ti můžeme doporučit automatickou nabíječku Fulbat, kterou sami používáme. (o tom, jestli v zimě startovat nebo nestartovat motorku, jsme ti psali v našem blogu).
- tlak v pneumatikách - zkontroluj pneuměřičem a případně dofoukni, ale nezapomeň, že když se gumy ohřejí, tak mají jiné tlaky. Proto foukej než vyjedeš.
- kontrola brzdových destiček a brzd
- promazání bowdenů a lanek
- kontrola světel
- kontrola blikačů
- kontrola brzdového světla
- kontrola lékárničky
Co zkontrolovat před začátkem sezony?
Kontrola moto oblečení
Určitě si všechno svoje oblečení na motorku uložil na zimu tak, jak jsme ti doporučovali v našem blogu v článku "Jak správně udržovat motooblečení". Přesto není od věci na něj kouknout:
- stav oblečení - bunda a kalhoty na motorku nebo moto kombinéza, rukavice a boty - zkontroluj čistotu a případně, jestli není potřeba kůži promazat
- vyzkoušej velikost moto oblečení (znáš to - zima je dlouhá a oblečení se většinou přes zimu srazí :)
- kontrola přilby - promazání, seřízení, vyprat vnitřní polstry, vyčistit plexi a sluneční clonu
- nabít interkom
Než poprvé vyjedeš
Než poprvé vyjedeš, nech motor hezky prohřát, aby byl olej na správný provozní teplotě. Po rozjezdu si nejdříve motorku nebo skútra jak se říká ošahej, vyzkoušej si hlavně brzdy (pomalej nástup na brzdové páčce, to samé na zadní brzdě, žádný zběsilosti). Mysli taky na to, že gumy skoro půl roku stály a je potřeba, aby si sedly a hlavně ohřály, na to si dej fakt bacha! Je to každý rok stejný a po první vyjížďce skončí hodně lidí na zemi.
Navíc tvoje tělo si za půl roku odvyklo jezdit na motorce a jestli necvičíš a nesportuješ, tak tě bude určitě bolet zadek ( někoho kolena ), ale hlavně ruce a především prsty. Je dobré se před jízdou trochu protáhnout a udělat pár cviků na protažení, není to žádná ostuda, my to děláme před každou jízdou i během sezony.
A co je nejdůležitější, sedej na motorku nebo skútra, když jsi v pohodě, jestli se necejtíš, tak na to nesedej, stejně by sis to neužil/a.
Pár rad závěrem:
Jak se správně maže řetěz?
Řetěz se správně maže pouze mezi články, to je v místě, kde řetěz zajíždí do zubů rozety. Z vnější strany by měl být čistý, aby se na něho nezachytával prach.
Jak správně nastříkat mazivo na řetěz?
Jak poznám, že je potřeba řetěz vyměnit za nový?
Chytni článek řetězu na zadní rozetě a tahem od rozety zjistíš vůli řetězu. Jestliže je tam vůle větší než 3mm, je dobré řetěz vyměnit. Doporučujeme vždy vyměnit řetěz včetně předního řetězového kolečka a zadní rozety.
Jak poznám, že je potřeba vyměnit brzdové destičky?
U většiny brzdových destiček je na brzdné ploše drážka. Když tato drážka zmizí, je potřeba brzdové destičky vyměnit. Některé destičky tuto drážku nemají, z vlastní zkušenosti doporučuju při minimální tloušťce brzdové směsi 2mm tyto destičky vyměnit. Při výměně je dobré vyčistit i brzdiče a předevsím zkontrolovat pístky, jestli se dobře vrací.
Kdy vyměnit olej?
Já ho měním včetně olejového filtru před každou sezonou, i když třeba nenajedu potřebné kilometry dle servisní knížky.
Tak ať první jarní vyjížďka stojí za to :) a hlavně kolama dolů :) JOMAXÁCI
V případě jakýchkoliv dotazů piš info@motojomax.cz nebo volej Marťase 606 610 227
Sleduj nás taky na facebooku nebo na instáči s hashtagem #motojomaxcz.