Dovolená na motorce
Chystáš se letos na dovolenou na motorce? Jak se připravit na cesty a na co nezapomenout?
Před každou dovolenou si každý z nás plánuje, co si vezme s sebou a kam všude se chce podívat a je jedno, jestli jede vlakem, autem nebo na kole... Když vyrážíš na dovolenou na motorce, tak je to podobný.. No jo, ale co mám všechno zkontrolovat? Co zabalit s sebou? Ježišmarjá, jedu s přítelkyní a její fén se mi fakt nikam nevejde :( Tady máš od nás pár rad z našich zkušeností.. hlavně se nestresuj a pamatuj si několik nejdůležitějších bodů:
1. Kontrola motocyklu před cestou
2. Itinerář moto dovolené
3. Nejdůležitější výbava na cesty aneb co si určitě vzít s sebou
4. Zavazadla na motorku
Co všechno si vzít s sebou na dovolenou na motorce? Důležité je zachovat chladnou hlavu a začít s přípravou dostatečně dopředu.
1. Kontrola motocyklu před cestou
Na dalekých cestách je člověk odkázán v podstatě sám na sebe a každý technický problém se strojem, který by byl doma maličkostí, se může stát vážnou komplikací. S kontrolou tvého stroje začni včas, abys měl v případě zjištění nějakých závad ještě čas to vyřešit. Pochopitelně nelze naprosto všemu předejít, ale pečlivou přípravou, údržbou a kontrolou jde riziko závady snížit a rozhodně je dobrý eliminovat pozdější potíže vzniklé běžným opotřebením dílů. Zkontroluj především stav pneumatik, světel, brzd, baterii a stav oleje.
Před každou cestou si pravděpodobně umíš spočítat, kolik kilometrů tě bude přibližně čekat, a to nejen z důvodu financí, ale i pro údržbu motorky. Pokud máš na mysli běžné silniční cestování, jsou pro nás platné normální servisní intervaly tak, jak je udává výrobce.
Motorový olej, olejový filtr
Nejběžnější lhůty na jeho výměnu jsou u starších motorek šest tisíc kilometrů a deset a více tisíc kilometrů u novějších motorek. Preventivní výměna motorového oleje nemůže škodit, ale zároveň není třeba jej zbytečně vylévat pokud má najeto pár tisíc. Není ani nutné se stresovat, když při návratu jeho interval o pár set kilometrů přetáhneš, kvalita olejů je na velmi vysoké úrovni a poškození motoru určitě nehrozí. Jedeme-li však velmi daleko a lhůtu bychom překročili výrazně, bude třeba nechat olej před, nebo i během cesty vyměnit. Starší motory mohou vykazovat vyšší spotřebu oleje, pak je dobré mít dostatečnou zásobu s sebou, protože u benzínek se motocyklové oleje vyskytují zřídka a automobilové lze použít jen při zachování daného typu stejné mazací schopnosti, ale nejsou vhodné pro „mokré“ spojky. Co se týká olejového filtru, nic nezkazíš, když při výměně oleje dáš nový.
Řetězová sada
Podcenit stav řetězu a ozubených kol bych určitě nikomu, kdo pojede „za hranice všedních dnů“, nedoporučil. Pokud pomineme nejhorší variantu, kterou je přetržení, pak ani hluk, vibrace a škubání, které vytahaný řetěz způsobuje, nejsou nic příjemného. Zachovalý nebo nový řetěz by při správném průvěsu neměl mít žádnou nebo jen minimální vůli na rozetě, opotřebený navíc musíš každou chvíli napínat, protože od určitého okamžiku se jedná o lavinový efekt a vytahování je nepříjemně rychlé. Když budeš měnit řetěz, tak vždy i s kolečkem a rozetou.
Pneumatiky
Jestli hledáš mouchy na chování motorky v křivém rámu, nastavení podvozku anebo kdoví v čem jiném, neměl bys zapomínat, že stav a nahuštění pneumatik má na jízdní komfort i vlastnosti motorky naprosto zásadní vliv. Ten, kdo někdy obul novou sadu pneumatik, zná pocit, že si koupil jinou a skvělou mašinu. Pod náporem nákladu a často i spolujezdce však mizí pryž jako mávnutím kouzelného proutku a vydat se na cesty s milimetrem dezénu jednak zavání konfliktem s policií, ale taky zjištěním, že v polovině cesty kouká ze zadní gumy plátno. Navíc jet na takových gumách třeba v letní bouřce je dost o hubu. Co víc – zážitky třeba z horských serpentýn jsou pak bídné a ruce vytahané až na zem. Jestliže to finanční situace dovoluje, obstarej si nové gumy správného rozměru i typu, dle údajů výrobce motorky je nahusti a nech kvalitně vyvážit.
Brzdy
Na motocyklu jde o jednu z nejdůležitějších součástek. Deset let stará brzdová kapalina, milimetr zbývajícího obložení a prosakující manžety pístků, to není zrovna vhodná „výbava“, a vyrazit takto třeba do hor se rovná hazardu. Osadit třmeny novými brzdovými destičkami a bubny čelistmi sice nějakou tu korunu stojí, ale z vlastní zkušenosti vím, že 1,5 mm obložení na destičce dokázala cesta v dešti z Prahy do Vídně velmi rychle zlikvidovat. Důvod je prostý, s vodou se na kotouči i obložení dostávají drobné částečky písku a každé zabrzdění je jako použití brusného papíru. Na druhou stranu není problém vzít nové destičky s sebou a v případě potřeby je na silnici vyměnit, většinou nejde o zvlášť složitý úkol.
Vzduchový filtr
Zanedbatelná není při dlouhé cestě určitě ani spotřeba benzinu. Na ni má zásadní vliv stav vzduchového filtru – čím více je ucpaný nečistotami, tím větší podtlak vzniká v difuzoru a motor nasává nepatřičně velké množství paliva. V případě klasické papírové vložky je potřeba ji nahradit novou, u bavlněných vysoce propustných či tuningových filtrů by měla nastat očista. Ta se obvykle provádí Speciálními sadami od daného výrobce, nebo ručním vypráním v saponátu, usušením a aplikací speciálního oleje ve spreji. Postupujeme ale vždy podle návodu k výrobku nebo instrukcí prodejce, nikdy však tyto bavlněné filtry nečistíme stlačeným vzduchem.
Motor našeho miláčka zaslouží, jestliže jsi nebyl delší dobu na servisu i změření ventilových vůlí, prověrku stavu rozvodového řetízku a pochopitelně u více válců přijde ke slovu i synchronizace karburátorů u starších moto. Poslední kontrola se zaměří na stav kabeláže, konektorů, palivových hadic, nosičů zavazadel a vůbec všeho, co by mohlo díky nedbalému či nesprávnému upevnění způsobit problém. Krom povinné výbavy můžeme přibalit i sprej tzv. Antipich, soupravu na lepení duší a pneu, izolační pásku, pár gumových pavouků, s nimiž lze upevnit třeba uvolněnou kapotu. Pokud jedeš do zahraničí, koukni se také, jakou povinnou výbavu v dané zemi musíš sebou mít.
Šikovná vychytávka na motorku
Všem doporučuji koupit si na delší cestu spojkovou a brzdovou páčku, nestojí moc a ušetří ti hodně starostí a také peněz. Mně v Rakousku 2007 spadla motorka ze stojánku tak blbě, že se ulomila celá spojková páčka a můžu ti říct, že kdybych neměl náhradní s sebou, tak vůbec nevím, co bych dělal.
2. Itinerář moto dovolené
V klidu si doma rozmysli, kam chceš vyrazit.. orientačně se podívej do mapy nebo navigace, jestli tě čekají objížďky a případně trasu uprav. Pokud jsi zvyklý jezdit na navigaci, zadej si do ní naplánovanou trasu. Na motorku pořádně připevni držák na telefon nebo navigaci. Pokud jezdíš podle mapy, napiš si alespoň hlavní body, kudy pojedeš.
Držák telefonu nebo navigace do krku řízení
Držák navigace nebo telefonu umístěný na řídítka
3. Nejdůležitější výbava na cesty aneb co si určitě vzít s sebou
Léto je časem dovolených a motorkář si patrně nedovede představit, že by ji prožil jinak než za řidítky své motorky. Na takovou cestu je však potřeba vzít i spoustu nejrůznějších věcí a bezpečně je poskládat na motorku.
Variant je pochopitelně hodně, s kreditkou v kapse a ubytování v hotelích, penzionech nebo kempech až po spaní v lese a vaření ulovených králíků v kotlíku :) Většina cestovatelů však patří někam do „střední vrstvy“, což obnáší dostatek financí na kempování a nákup základních potravin. Zároveň to ale vyžaduje mít sebou prakticky vše potřebné pro cestování, bydlení a vaření svépomocí.
Vzhledem k tomu, že na všechny světové strany to máme přes nějaké hory a tam může být zima a nevlídno i v létě, je potřeba na to myslet. Počítat vždy se sluníčkem a třiceti stupni na teploměru je trochu krátkozraké. Funkční spodní oblečení termoprádlo (nemyslím tím teplý svetr od babičky s kačerem, který dáš sice do báglu, ale už nic jiného se tam nevejde), nákrčník i ledviňák nám pomůže, abychom se předčasně nevraceli s angínou a naštvaní.
Co si všechno máš vzít s sebou na dovolenou? Tak to je dost individuální. Někteří střelci vezmou doklady, peníze, telefon, jedny náhradní trenky, tričko, pantofle a jedou. Protože mám dost motorkářských dovolených už za sebou, tak ti z vlastní zkušeností můžu v klidu říct, že takhle "vybavenej" jedu maximálně na víkend. Je teda velký rozdíl, jestli jedu sám (to mi zpravidla stačí jeden malej bágl na sedlo :) nebo jestli jedu s mojí drahou polovičkou, to potřebuju ještě boční brašny :)
Nikdy mi ale nechybí nepromok (jednak proti dešti, ale taky zahřeje, když je třeba chladnější ráno). Mám raději bundu a kalhoty zvlášť (je to praktičtější po dešti, když se udělá teplo, tak si sundám nepromokavou bundu, abych se neuvařil, ale kalhoty si ještě chvíli nechám, abych nebyl zacákanej, když je ještě silnice mokrá). Vždycky s sebou vozím i nepromokavý rukavice. Mám sice vyhřívaný gripy, ale nikdy nevím, jak se změní počasí.
Nikdy doma nezapomeň nepromok na motorku, protože když ho necháš doma, bude na 99% pršet :)
Pak mám s sebou první pomoc na opravu pneumatiky, stačí menší sada, která nezabere tolik místa, nebo antipich na nafouknutí, lékárničku, no a síťku na uvázání čehokoliv mám s sebou vždycky (doporučuju tu s šesti pogumovanýma háčkama, aby se neodřel podsedlák).
Praktické věci na moto dovolenou
Jistě plánuješ při své dovolené i zastávky s tím, že se od svojí motorky vzdálíš, tak si nezapomeň přibalit moto zámek. Zámky na motorku jsou buď řetězové (když potřebuješ motorku připevnit k jiné motorce, nebo třeba k zábradlí) nebo na kotouč (liší se podle velikosti kotouče). Taky můžeš mít zámek s alarmem, který začne při jakémkoliv pohybu slušně ječet:) K zámku na kotouč ti doporučujeme pořídit připomínač zámku, je to šikovná věcička. Hodit se může i plachta na motorku.
Zabezpečení motorky před krádeží
4. Zavazadla na motorku
Když jsme všechno výše popsané sehnali a nanosili na hromadu uprostřed pokoje, s hrůzou přemýšlíme, kam se to všechno dá zabalit. Sólo jezdec má situaci poměrně snadnou, kromě tankruksaku na nádrži může za sebe na sedlo připevnit motovak určený přímo na zadní sedačku nebo válec připevnit gumovým pavoukem. Horší to je ve dvou, bez nosiče na horní kufr či válec a bočních zavazadel se patrně neobejdeme.
Kvůli těžišti je zásadou umisťovat těžké věci co nejblíže středu motorky, tedy nejprve do tankvaku na nádrži. Do bočních zavazadel, horního kufru nebo válce patří jen lehké předměty, třeba spacáky.
Prádlo a ostatní oblečení se vyplatí zabalit ještě do igelitového pytle, aby za deště neprovlhlo. Kvalitní kufry zakrývat nepotřebují a solidní tankvaky a boční tašky mívají vlastní, ať už vestavěné nebo přídavné pláštěnky. Jejich používání ušetří spoustu starostí při kempování, kdy nevybalíme po jízdě v dešti jen hromadu mokrých hadrů.
Zavazadel na motorku je několik variant a každému z nás vyhovuje něco jiného. Můžeš mít batoh na záda, do kterého dáš třeba i notebook nebo helmu. Většina batohů na motorku má zesílená záda a bezpečnostní zapínání. Na záda můžeš dát ale i tankvak, který má popruhy k tomu určený, a při jízdě ho máš připevněný na nádrži nebo na zadní sedačce.
Batoh na motorku využiješ mimo dovolenou i na cestování do práce nebo kratší vyjížďky.
Tankvak si vybírej podle typu motorky. Proč? Jestli chceš mít tankvak na motorce vepředu na nádrži, tak je důležitý, jestli máš kovovou nebo plastovou nádrž. Jsou totiž tankvaky, které mají na bocích magnety, a ty jsou právě určený na kovovou nádrž (magnety sice skvěle drží, ale pro jistotu doporučujeme ještě zajistit popruhem, který podvlíkneš na brýlích pod řidítky. Tímto popruhem je vybaveno většina tankvaků). Pokud máš na motorce nádrž plastovou, musíš mít tankvak s uchycením na objímku nádrže tzv. tanklock. V tomto případě si musíš k tankvaku pořídit ještě objímku, která se liší podle typu motocyklu (a pozor, nejen podle typu, ale taky i podle roku výroby).
Další typ uchycení na nádrž je od značky SHAD. Jak to funguje si můžeš přečíst v našem blogu v článku o tankvaku SHAD. Pokud si chceš připevnit tankvak dopředu na nádrž, tak dobře vybírej a nejlépe před koupí zkus na motorce. To proto, abys přes něj dobře viděl na budíky a nepřekážel ti. Některé z tankvaků se dají totiž zipem rozšířit = zvednout.
Tankvaky na nádrž vybírej podle typu motorky
Bezvadná a praktická věc je taška na nohu. Tyto brašny jsou většinou menší, připevněné okolo pasu a okolo stehna. A byť se to nezdá, vejde se do nich poměrně dost věcí. Jejich výhodou je, že když slezeš z motorky třeba na benzínce, máš vše důležité (doklady, telefon, peníze..) ihned při sobě.
Doklady a peníze nikde nezapomeneš a máš je stále při sobě
Tankvaky, brašny i batohy mají většinou v základní výbavě nepromokavou pláštěnku. Když chceš mít jistotu, že všechno, co máš s sebou, bude v suchu, pak zvol nepromokavý válec. Do deště je perfektní a navíc se dá zarolovat podle toho, jak moc ho naplníš. Některé z voděodolných válců mají popruhy na záda, některé přes rameno. Nepromokavý válec přichytíš popruhama, gumicukem nebo síťkou na zadní sedadlo. Jo a dá se taky využít i na vodu místo šroubovacího sudu, když sjíždíš třeba Sázavu :)
Do sucha i do mokra nepromokavé válce
Pro někoho znamená dovolená na motorce jízdu do kempu u 40 kilometrů vzdáleného rybníku, pro jiného hospodu za rohem, ale je i spousta světoběžníků, kteří zdolávají tisíce kilometrů ověšeni vším možným i nemožným.
Takže kdyby jsi se před dovolenou potřeboval vybavit, stačí se kouknout na náš e-shop.