Dneska to bude o dámském oblečení na motorku a jak se obléci, aby byla jízda zážitkem :)
Být před 30 lety, tak to bychom si toho moc neřekli. Sice jsem měla doma v garáži krásnou ČZ175, kterou jsem láskyplně opečovávala, ale jinak na hlavě starej kýbl, kožené svářecí rukavice a tři svetry, to bylo celý moje vybavení. Jo a když byla zima, tak se dávaly pod hadry noviny. A vlastně ani motorek v té době nebylo na našich cestách moc a holek, co by jezdily sami na motorce, bylo jako šafránu. Navíc, když se holka objevila v obchodě s moto oblečením (kterých v té době po revoluci taky moc nebylo), tak si většinou musela koupit pánský oblečení, protože dámské střihy výrobci moc nevyráběly. A když s postavou český holky oblíkneš pánský hadry na motorku, tak vypadáš jak malý kosmonaut, a to vážně nechceš.
Jak se doba měnila, začaly se tady prodávat motorky různých značek nebo dovážet ojetiny ze zahraničí, prostě motorek bylo čím dál víc, takže i přibývalo holek, které v hojném počtu jezdily s chlapama jako batůžky. No a výrobcům moto oblečení konečně došlo, že jsou na světě i ženský:) Hurá ! Chvíli to teda ještě trvalo, než pochopili, že všechny ženy nejsou Bárbíny, ale že je dost holek s hezkou, ale českou postavou. Trh se postupně rozrůstal o kolekce jenom pro holky a rázem je z čeho vybírat :)
Změnil se i trh s motorkama a většina velkých značek začala vyrábět motocykly, které jak svou stavbou, váhou, tak i výkonem vyhovovaly více nám holkám. Zhruba před deseti roky začal velký bum a holky si asi řekly, že je už nebaví sedět na zadním sedadle a začaly si dělat papíry na řízení motorky. Když to vidím dneska, kam se to posunulo.. motorky.. oblečení.. výbava, tak tomu ani nechci věřit. Dělají se přímo i pro nás holky speciální akce a motoškoly, na kterých můžeme zdokonalit své jezdecké umění, a podle slov některých instruktorů je i mnoho holek, které jezdí líp než chlapi :) A důkazem toho je, že dneska najdeš holky třeba i jako instruktorky v autoškolách a různých motokurzech. No a proč by ne !
Co se týká dámského oblečení na motorku, tak to už dávno vůbec nepodceňuju. Frajerka můžeš být, ale i při dvaceti stupních je na motorce chladněji, než když jdeš v tričku a mini třeba po městě na kafčo. A když pojedeš lesem, tak teplota ještě klesne, proto vozím funkční prádlo vždycky, a to i v teplejších dnech. Ledvinový pás není taky k zahození, on takovej zánět močáku není nic příjemnýho. Vím o čem píšu, už jsem ho párkrát bohužel měla :( No a navíc my holky jsme od přírody jinak stavěný, takže je nám většinou furt zima :)
Jaký oblečení na motorku je pro tebe to nejlepší?
Vybírej vždycky podle toho, na jaký druh motocyklu oblečení potřebuješ: enduro/cestovní enduro, motokros, sportovní, naked, cestovní, chopper/cruiser, café racer, skútr. Ale hlavně - všechno si pořádně vyzkoušej a pak si vyber podle toho, v čem se budeš cítit nejlíp, protože to je vlastně úplně to nejdůležitější :)
Moto oblečení podle materiálu:
1. Kůže - vyšší bezpečnost při pádu, při vysokých rychlostech skvěle sedí na těle a nikde nevlaje
2. Textil - zpravidla je nepromokavé, lehčí, výborné i do chladného počasí díky odnímatelné membráně a termovložce, velmi pohodlné
3. Kevlar - je lehké, vhodné spíš do teplého počasí nebo na kratší vyjížďky, výborná ochrana při pádu
Dámské moto oblečení podle typu motorky:
Sportovní a naked motocykly
Pro sportovní silniční, naked / sportovní motocykly padá jednoznačná volba na kožené oblečení, protože ti zaručuje větší bezpečnost při pádu. Kůže má několikanásobně lepší vlastnosti proti oděru než u textilu a je pohodlnější při vyšších rychlostech, protože na těle nikde nevlaje. Musíš se ale smířit s tím, že je víc na tělo. Za mě je to nejlepší oblečení na motorku, a když si pořídíš dobrej střih, budeš vypadat skvěle :)
Dámské kožená kombinéza patří k nejvíce bezpečné ochraně při jízdě na motorce :)
Cestovní motocykly, cestovní / silniční enduro, skútr
Pro cestovní a cestovní / silniční enduro motorky doporučuju spíš zvolit textilní oblečení, protože je univerzálnější, pohyblivější a pohodlnější. Pokud má odnímatelnou termovložku, tak je můžeš použít i při chladném počasí, je zpravidla nepromokavé, při nižších rychlostech pohodlnější a lehčí, takže zvládneš i procházku při zastavení třeba na výletě. Vyber si to, které má víc větracích otvorů, který oceníš hlavně v parným létě. Prostě pokud plánuješ delší moto dovolenou nebo jezdíš ráda dálky třeba po horách, tak tenhle typ oblečení tě nezklame v jakémkoliv počasí.
Velmi pohodlný textilní komplet pro holky vhodný hlavně na cestování :)
MX-motocross / enduro motocykly
MX-motocross / enduro motocykly vyžadují vysokou pohyblivost, lehké a odolné materiály, pohodlný střih, a proto padá jednoznačná volba na lehké textilní motooblečení a ochranné doplňky. Na tento typ motocyklů se vyrábí speciální lehké kalhoty a dresy.
Chopper a cruiser motocykly, cafe racer
Pro motocykly s označením chopper nebo cruiser je možné použít jak kůži, tak i textil. U těchto typů motorek se většinou dbá více na styl, takže spíše záleží na tobě, v čem se budeš lépe cítit. Každopádně kožená retro bunda s kevlarovýma elastickýma džínama padne skvěle :)
Stylový dámský oblečení na motorku je hodně sexy :)
Jak vybrat správnou velikost dámského moto oblečení
Nejdůležitější vlastnost oblečení na motorku je schopnost chránit tělo při pádu. Zásadní význam pro ochranu jezdce má volba správné velikosti. Obecně můžeme moto oblečení rozdělit podle použitých materiálů na kožené a textilní. Obě tyto kategorie mají rozdílný způsob výběru velikosti, avšak jedno mají společné: zkoušení pouze na jednu slabou vrstvu oblečení, nejlépe na funkční prádlo.
Kožené moto oblečení
Kožené oblečení by mělo velice těsně přiléhat, zvláště v místech, kde se nachází protektory. Při případném pádu by nemělo dojít k jejich posunutí či pootočení.
Z tohoto důvodu by se mělo vybírat oblečení těsnější, jelikož po několika prvních použitích se kůže vytáhne a přizpůsobí tělu. Při zkoušení moto oblečení, a to platí pro kožené bundy i kalhoty, je vhodné zkoušet na jednu slabou vrstvu, a to kompletní výstroj včetně obuvi, rukavic a páteřového chrániče.
Nejtěsnější při zkoušení jsou kožené motocyklové kombinézy. Jejich střih je přizpůsoben pro jízdu na motocyklu (přikrčená jezdecká pozice). Přesto však nesmí kombinéza jezdce omezovat v pohybu. Tomu je samozřejmě přizpůsobena i technologie výroby. Jsou to například kratší rukávy (zápěstí je překryto rukavicemi), které umožňují pohyblivost zápěstí, a flexibilní prvky, bez kterých se neobejde žádná moderní motocyklová kombinéza. Jsou to ergonomicky umístěné flexibilní panely skládané kůže ( ramena, kříž, kolena ) a ještě důležitější elastické prvky, nejlépe kevlarové. Díky těmto prvkům je jízda na motocyklu pohodlná a navíc u moderních supersportovních motocyklů je umožněna tolik důležitá pohyblivost. Vysedání z motocyklu a jízda na koleno jsou dovednosti, které umožňuje právě již zmíněná kevlarová streč ergonomicky umístěna v tříslech a podpaždí.
Filozofie výběru správné velikosti je velice podobná jako u koženého oblečení až na to, že u textilu nedojde k následnému vytažení, a tím přizpůsobení tělu. Textilní oblečení by mělo přiléhat zvláště v místech, kde se nachází protektory, a to z toho důvodu, aby nedošlo při pádu k posunutí či pootočení chrániče. Při zkoušení textilních bund i kalhot je vhodné zkoušet kompletní výstroj včetně obuvi, rukavic a páteřového chrániče. Textilní moto oblečení by mělo být pohodlné již při zkoušení.
Kevlarové oblečení
Nejoblíbenější oblečení, které se nejvíce používá v letních měsících a na všechny typy motocyklů, jsou kevlarové džíny. Na trhu jich je opravdu mnoho a ve své nabídce je má skoro každý výrobce motooblečení. Je to ale jako se vším, některé se jako kevlarové tváří, ale kvalita je špatná. Kevlarová tkanina se totiž vyrábí v různých kvalitách, takže narovinu - kevlarové džínsy za 16stovek opravdu moc kvalitní nejsou. Navíc si dej při výběru pozor, aby měly dobře uchycené kvalitní kolenní chrániče a hlavně neměly na straně stehem zipy (používají se jako ventilace).. viděla jsem holku, co se sklouzla v zatáčce v cca 20km rychlosti a o již zmíněný zip si rozřízla stehno a bylo to na pár stehů. Kdyby tam ten zip nebyl, tak se zvedla a mohla jet dál, tak bacha na to holky.
Dámské moto rukavice
Co se týká rukavic na motorku, ty dámské mají většinou užší střih. Každá z nás má ruce jiné, takže je potřeba si změřit obvod dlaně v tom nejširším místě a pak taky přihlédnout k tomu, jak dlouhé nebo krátké prsty máme. Někomu totiž mohou vyhovovat i malé velikosti pánských rukavic, které mají jiný střh. Hlavně je úžasný, že už si můžeme vybrat rukavice kožené nebo textilní, kombinace obou materiálů, různé barvy, perforace, zimní, vyhřívané nebo nepromokavé varianty.. Kožené rukavice si pořizuj vždycky dost těsné, protože se dost vytáhnou. Textilní rukavice by naopak měly být pohodlné ihned.
Konečně je na trhu mnoho různých typů dámských rukavic na motorku :)
Dámské boty na motorku
Poslední nám zbývá doladit boty. Ke každému typu oblečení se hodí jiný typ bot. Takže si opravdu dobře rozmysli, jestli budeš v botech chtít chodit i po výletech nebo k čemu všemu by ti měly sloužit. Motorkářské boty si můžeš pořídit vysoké, a to ve sportovní variantě, která je nejbezpečnější a vhodná např. na okruhy, ale moc pohodlných kroků v ní neuděláš, nebo v turistické variantě, která je bez sliderů, takže víc pohodlnější, ale s menší ochranou. Pak jsou botky nižší kotníkové, které jsou asi nejpohodlnější ze všech. Další rozlišení je zapínání, můžeš mít klasický zip, na suchý zip, tkaničky, stahovací pásky nebo lankový mechanismus s kolečkem.. za mně TOP možnost, nic dlouze nezavazuješ, nic se ti nepřiskřípne, otočíš kolečkem a je to :) Jako materál je nejčastější kůže, technická kůže nebo různé druhy textilií. Taky se botky vyrábí s různými typy membrán nebo bez membrány s perforací. No a nejskvělejší je, že už se dneska vyrábí i spousta barev, takže je můžeš jednoduše sladit s ostatním moto oblečením. Velikost si vyber vždycky o něco větší, abys měla ve špičce před palcem volno - je to taková důležitá kravinka, gravitace funguje a jak máš špičku směrem dolu, tak pokud bys měla boty natěsno, tak by tě po chvíli začaly tlačit.
Dámské boty na motorku v mnoha barevných odstínech
A na závěr tě chci o něco požádat..
Jízda na motorce je sice super odvaz, vypuštění adrenalinu, prostě zábava, ale je to i riziko, může dojít ke zranění nebo dokonce ke smrti. Jsme tou hezčí a křehčí polovinou lidstva, tak abys zmírnila to riziko, vždy prosím tě používej při jízdě na motocyklu ochranné moto oblečení.
Každý motorkář i motorkářka je osobně zodpovědný/á za nošení a údržbu tohoto ochranného oblečení. Jestliže proto dojde k poškození tvého oblečení, je nutno, v zájmu zachování požadovaných vlastností, toto oblečení odborně opravit a nebo ve většině případech vyměnit za nové.
A pokud bys se svým moto oblečením potřebovala poradit, tak se na nás klidně obrať, rádi ti poradíme :) Piš na info@motojomax.cz nebo volej 606 610 227.
Za všechny sexy motorkářky
Ivet